Za co biegacze kochają buraki?

PrintFriendly

Ostatnio wiele się słyszy o dobroczynnym wpływie buraków na organizm biegaczy. Niektórzy określają je nawet legalnym dopingiem :) Skąd ta sława? Warzywo to cechuje się wysoką zawartością azotanów. Te są przekształcane finalnie w naszym organizmie w tlenek azotu, który wpływa na kurczliwość mięśni, metabolizm mitochondriów oraz przepływ krwi przez naczynia krwionośne (Domaradzka V., Zakrzewski R., Parol D.(2015), Kuchnia dla biegaczy).


Photo credit: booyaa via Foter.com / CC BY-NC-SA

Chociaż ostatnie badania nie potwierdzają jednoznacznie znaczącej poprawy poboru tlenu po suplementowaniu się burakami, to jednak uważa się, że mają one pozytywny wpływ na poprawę wydajności organizmu podczas wysiłku oraz wydłużenie okresu, kiedy zaczynamy odczuwać zmęczenie.

Dlaczego zatem jeszcze sięgać po buraki? Stanowią one tanie i łatwo dostępne źródło żelaza, kwasu foliowego, potasu i antyoksydantów. Pobudzają apetyt i mają działanie alkalizujące (odkwaszające) organizm. To również jedne z warzyw, które mają delikatny słodki smak i łatwo dają się wykorzystać w różnorodnych formach kulinarnych – począwszy od zup, soków, przez pieczone i duszone dodatki, a na chipsach do chrupania kończąc. Warzywo to ma naprawdę bogaty wachlarz zastosowań, jest lekkostrawne i bardzo smaczne. W najprostszej formie sprawdzi się jako świeżo wyciskany sok, barszcz czerwony lub, po upieczeniu, jako pyszny dodatek do sałatek.

PrintFriendly
Wpis opublikowany w kategoriach . Dodaj do ulubionych link.

Leave a Reply

Be the First to Comment!