Sól w diecie biegacza

PrintFriendly

To prawda, że nadmiar soli szkodzi naszemu zdrowiu, ale jej niedobór może mieć wpływ na naszą formę, ponieważ sód zawarty w soli jest niezbędnym elementem prawidłowej gospodarki wodnej organizmu. U biegaczy niedobór soli może powodować np. skurcze, a w skrajnych przypadkach hiponatremię. Sód jest wydalany z organizmu wraz z potem podczas intensywnego wysiłku. Zwłaszcza latem biegacze narażeni są na większe utraty sodu. Czy jednak jest się czym martwić? Jeśli nie trenujecie naprawdę intensywnie, a ubranie po biegu nie wymaga wyżymania – raczej nie :)


Photo credit: niznoz via Foter.com / CC BY-NC-SA

Przyjmuje się, że dzienne spożycie soli nie powinno przekroczyć 5g – jest to odpowiednik płaskiej łyżeczki do herbaty. Tymczasem okazuje się, że spożywamy jej nawet trzy razy więcej. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest zwykle spożywanie dużej ilości produktów gotowych, przetworzonych, które są dosalane, aby wzmocnić smak produktu lub przedłużyć jego trwałość. Wydaje się, że bez soli potrawy nie mają smaku, ale to tylko kwestia przyzwyczajenia – stopniowe zmniejszanie ilości soli w potrawach nie jest odczuwalne, a sprawia że przyzwyczajamy się do potraw mniej słonych.

Najbardziej znana i najczęściej używana przez nas sól kamienna nie jest specjalnie wartościowa – zdecydowanie lepiej korzystać z soli morskiej lub himalajskiej, które są bogate w mikroelementy. Odkąd odkryłam niebieską sól perską, temat soli zaciekawił mnie i co jakiś czas próbuję nowych bardziej egzotycznych odmian, a jest w czym wybierać :) Czy wiecie, że sól może być nie tylko biała, ale też szara, czarna, różowa lub czerwona? Może być z dodatkami – jak sól czosnkowa lub ziołowa. Każdy na pewno znajdzie coś dla siebie.

Jak ograniczyć dzienne spożycie soli?

  • solić za każdym razem nieco mniej aż przyzwyczaimy się do delikatniej dosalanych potraw
  • zrezygnować z produktów przetworzonych na rzecz produktów świeżych
  • kupować produkty z małą zawartością soli
  • zastępować sól przyprawami i dodatkami naturalnymi (jak sok z cytryny lub czosnek albo szlachetne odmiany olejów)
PrintFriendly
Wpis opublikowany w kategoriach . Dodaj do ulubionych link.

Leave a Reply

Be the First to Comment!