Oszczędna kuchnia biegacza

PrintFriendly

Biegacz jest zazwyczaj osobą zabieganą, która drobiazgowo rozlicza każdą sekundę i kilometr. W kuchni liczy pochłaniane kalorie. Wydaje się więc naturalne, że również kwestia oszczędnego przyrządzania posiłków znajdzie się w sferze jego zainteresowań. Wszak zaoszczędzone w kuchni pieniądze to dodatkowy budżet, który można przeznaczyć na biegowe akcesoria lub opłaty startowe, a sprawne przygotowanie posiłków oznacza więcej czasu na bieganie. Oto garść porad, jak mądrze i efektywnie wykorzystywać produkty żywnościowe oraz oszczędzać czas w kuchni:

1. Jak najwięcej korzystaj z produktów sezonowych

Są zdecydowanie zdrowsze, bo nie muszą pokonywać długich kilometrów zakonserwowane całą gamą chemicznych środków, zanim trafią na Twój stół. Są też tańsze od tych, sprowadzanych z zagranicy. Zwykle też lepiej wpływają na organizm, bo zawierają odpowiednie witaminy i mikroelementy potrzebne w danych okresie roku. Życie zgodnie z kalendarzem sezonowości to również dobry sposób na różnorodność w kuchni i cieszenie się smakami zależnymi od pór roku. Produkty sezonowe możesz również wekować i przechowywać tak by móc się nimi cieszyć także zimą, gdy ich wybór jest bardziej ograniczony.

2. Kupuj z głową i planuj jadłospis

W Twojej kuchni powinny zawsze znajdować się produkty, z których z łatwością przygotujesz proste dania, bez konieczności nieplanowanego wyjścia na zakupy. Produkty “suche” jak: kasze, soczewica, makarony, fasola, płatki owsiane, ryż – doskonale się przechowują i powinny zawsze mieć miejsce w Twojej spiżarni. Jeśli dodatkowo zaopatrzysz się w oliwę z oliwek, cytryny, czosnek, cebulę, suszone pomidory oraz pomidory w sosie pomidorowym w kartoniku, sól, pieprz oraz suszone zioła i kilka opakowań mrożonych warzyw “na czarną godzinę” z pewnością bez żadnego problemu poradzisz sobie z przygotowaniem wielu prostych pożywnych dań. Wystarczy jeśli zrobisz większe zakupy raz w tygodniu (oszczędzając czas i paliwo na dojazdy), a świeże warzywa i owoce kupisz na pobliskim targu. Jeśli nie masz takiej możliwości, możesz zamawiać je przez Internet bezpośrednio od rolników – w ten sposób będziesz mieć pewność, że są świeże, polskie i zdrowe. Zanim wybierzesz się do sklepu, zrób listę potrzebnych produktów – najlepiej na podstawie przygotowanego wcześniej jadłospisu. Dzięki temu nie kupisz produktów, które już masz w domu i nie będziesz potem wyrzucać np. popsutych warzyw, których nie zdążysz wykorzystać.

3. Mądrze wykorzystuj jedzenie i nie marnuj go

Wg danych z raportu Komisji Europejskiej z 2010 roku w Polsce marnuje się blisko 9 mln ton żywności. Najczęściej wyrzucamy pieczywo, ziemniaki, wędliny, warzywa i owoce. Powodem zazwyczaj bywa przekroczenie terminu przydatności, zbyt duże porcje oraz zbyt duże zakupy (dane pochodzą z Federacji Polskich Banków Żywności).
Zostało Ci trochę makaronu z wczorajszego obiadu? Albo ziemniaki? Zrób z nich zapiekanki, dodając trochę warzyw i ziół. Banany mają już brązowe kropeczki i nie masz na nie ochoty? Spróbuj upiec ciasto bananowe lub muffiny, dodaj je do porannej owsianki lub zrób z nich pyszny mleczny mus – dojrzałe banany to fantastyczna alternatywa dla cukru. Patrzysz na pomidory bez entuzjazmu? Zrób z nich smaczny sos do makaronu.
Zdarzyło Ci się kupić więcej warzyw bo akurat była promocja? To świetnie – nadwyżkę możesz po prostu zamrozić. Mrożenie tylko w niewielkim stopniu wpływa na zawartość witamin w warzywach i owocach, jest natomiast doskonałym i zdrowym sposobem na ich przechowywanie.

4. Dbaj o porządek i organizację

Wiele słyszymy o tym, by być zorganizowanym – ta zasada dotyczy także kuchni. Dobrze zagospodarowana lodówka to połowa sukcesu. Produkty z kończącym się terminem ważności powinny znajdować się bardziej z przodu, w widocznym miejscu, żeby zużywać je w pierwszej kolejności. Dobrze, jeśli pojemniki do przechowywania żywności są przezroczyste – łatwo wtedy zorientować się, co jest w każdym z nich bez konieczności przetrząsania wszystkich półek.

5. Oszczędzaj przez właściwe wyposażenie

Nowoczesna kuchnia pozwoli zaoszczędzić energię i wodę – zastosowanie tzw. perlatorów na kran to prosty sposób na oszczędność wody, tak samo jak korzystanie ze zmywarki. Jeśli chcemy zaoszczędzić energię – korzystajmy z płyty indukcyjnej oraz szybkowarów i garnków do gotowania na parze, w których można przygotowywać posiłki wielowarstwowo. W ten sposób oszczędzamy nie tylko energię elektryczną, ale również naszą własną – przygotowanie wszystkich elementów obiadu trwa bowiem znacznie krócej.

6. Samodzielnie uprawiaj zioła

Zioła można uprawiać w doniczkach nawet na oknie, jeśli nie mamy balkonu. To znakomity sposób na to, by cieszyć się świeżymi ziołami przez cały rok, zawsze gdy mamy na to ochotę.

7. Znajduj własne pomysły na rozsądne gotowanie i mądre wykorzystanie produktów! :)

PrintFriendly
Wpis opublikowany w kategoriach . Dodaj do ulubionych link.

Leave a Reply

Be the First to Comment!