Odchudzanie przez bieganie

PrintFriendly

Istnieje mnóstwo powodów, dla których kochamy bieganie. Wiele osób decyduje się biegać, aby poczuć się lepiej, pozbyć się napięcia i stresu lub by utrzymać formę. Wśród nich są też tacy, którzy biegają po to, by schudnąć. Aktywność fizyczna to bardzo ważny czynnik wspierający proces zrzucania wagi, a bieganie można zacząć bez specjalistycznego sprzętu, praktycznie wszędzie, od zaraz. O czym jednak powinniśmy pamiętać, jeśli zależy nam na tym, aby przy okazji zredukować naszą masę ciała? Poniżej kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę, wybierając się na trening.


Tanvir Sajib / Foter / CC BY
  • Jeśli możesz ćwiczyć o dowolnej porze dnia, wybierz się na trening wcześnie rano, kiedy zapas węglowodanów został zużyty podczas nocy na podstawową przemianę materii. Podczas wysiłku organizm najpierw korzysta z energii pochodzącej z węglowodanów, jeśli więc będzie jej mniejsza ilość, szybciej sięgnie po zapasy tłuszczu.
  • Na zrzucenie wagi korzystnie wpływają długie wybiegania (powyżej 30 minut) w spokojnym tempie, kiedy to organizm przestawia się na spalanie tłuszczy. Pamiętaj jednak, żeby po takim wyczerpującym treningu nie pozwalać sobie na większe porcje posiłków. W ten sposób waga zamiast spadać w najlepszym razie pozostanie na stałym poziomie. Pamiętaj również, by różnicować rodzaj wysiłku i długie wybiegania przeplatać krótszymi, bardziej intensywnymi treningami(interwałowymi) – organizm , który cały czas trenuje jedynie na jednym poziomie obciążenia łatwo się do niego przyzwyczaja, co powoduje spowolnienie metabolizmu i minimalny ubytek wagi. Dlatego tak ważna jest różnorodność.
  • Nie rezygnuj całkowicie z tłuszczy! Około 30% spożywanej energii powinno pochodzić właśnie z nich. Najkorzystniej, by były to nienasycone tłuszcze zawarte w takich produktach jak ryby, jajka, orzechy. Jeśli radykalnie zredukujesz ilość tłuszczy możesz zaburzyć gospodarkę hormonalną organizmu oraz wchłanianie innych ważnych składników pokarmowych (jak choćby rozpuszczalnych w tłuszczach witamin). Organizm pozbawiony tłuszczy zacznie też spalać mięśnie.
  • Postaw na produkty pełnoziarniste – stanowią cenne źródło węglowodanów oraz błonnika, pozostawiają uczucie sytości na dłużej i wolniej uwalniają energię, dzięki czemu możesz pozwolić sobie na mniejsze ale bardziej wartościowe porcje pozbawione pustych kalorii.
  • Pamiętaj, żeby aby chudnąć musisz utrzymać ujemny bilans kalorii – ilość spożywanych kalorii musi być mniejsza niż wydatek energetyczny. Skorzystaj z kalkulatora, aby obliczyć potrzebny Ci dzienny poziom energii.
  • Mimo, że naszym celem jest utrata wagi, nie możemy zrezygnować w tym celu ze spożywania węglowodanów, które stanowią niezbędne źródło energii – nie rezygnujmy z nich zwłaszcza po treningu, gdy organizm wymaga szybkiej regeneracji. Drastyczne ograniczanie posiłków (zwłaszcza węglowodanowych) doprowadzi jedynie do zaburzenia metabolizmu, jego spowolnienia, a w efekcie odkładania się tkanki tłuszczowej, którą organizm gromadzi jako zapasy na “czarną godzinę”. Dlatego tak ważne jest stopniowe wprowadzanie zmian oraz rozsądna, zbilansowana dieta. Dopiero w takim przypadku, treningi biegowe wspomogą proces odchudzania.

Powodzenia!

PrintFriendly
Wpis opublikowany w kategoriach . Dodaj do ulubionych link.

Leave a Reply

Be the First to Comment!