Jak poprawić jakość swojej diety?

PrintFriendly

Dzięki produktom żywnościowym wysokiej jakości nasz organizm pozostaje w dobrym zdrowiu i formie. Zdrowa żywność wpływa też pozytywnie na naszą sylwetkę, bo dzięki wartościowej i zbilansowanej diecie ciało szczupleje, natomiast produkty wysokoprzetworzone powodują odkładanie w nim zbędnej tkanki tłuszczowej. Wśród produktów wchodzących w skład zdrowej diety powinny znaleźć się: warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste, nabiał oraz orzechy i nasiona.


Nancy D. Regan / Foter / CC BY-NC

Aby nasza dieta stała się zdrowsza, wcale nie potrzeba wiele wysiłku. Wystarczy zacząć od wprowadzenia kilku drobnych zmian:

1. Unikaj gotowych sosów oraz past do pieczywa

Takie produkty zawierają zazwyczaj duże ilości tłuszczu oraz niezdrowych polepszaczy i konserwantów. Lepiej przygotować własne sosy czy pasty ze świeżych warzyw i ziół. Guacamole, pesto, czy hummus łatwo przygotować samodzielnie w domu.

2. Zrezygnuj ze słodyczy na rzecz zdrowych deserów

Zamiast gotowych rafinowanych cukrów sięgnij po suszone owoce lub orzechy. Jako zastępnik słodzonego jogurtu wybierz miks jogurtu naturalnego z sezonowymi owocami. Zrezygnuj ze słodzonych napojów na rzecz domowych izotoników i domowej wody smakowej – łatwo przygotujesz smaczny napój z wody mineralnej i owoców z dodatkiem łyżeczki miodu.

3. Spożywaj posiłki regularnie i powoli, korzystając z mniejszych talerzy

Na duży talerz łatwiej jest nałożyć większą porcję, zaś jedzenie w pośpiechu sprzyja przejadaniu się. Zjesz mniej również wtedy, gdy posiłek rozpoczniesz napojem lub talerzykiem zupy zanim przejdziesz do głównego dania. Unikaj także spożywania posiłków lub podjadania podczas innych aktywności, takich jak praca na komputerze, oglądanie telewizji czy jazda samochodem. Mózg zajęty przetwarzaniem wielu informacji na raz, przeoczy z pewnością sygnał o tym, że jesteś już najedzony.

4. Kupuj zdrowe produkty

Dbaj o to, by Twoja lodówka i spiżarnia zawierały zdrowe i świeże produkt, najlepiej jak najbardziej różnorodne. Gdy jesteśmy głodni, sięgamy zwykle po to, co mamy, jeśli więc wśród produktów znajdą się przede wszystkim te zdrowe, unikniesz pokusy spożywania “śmieciowego” jedzenia.

5. Jeśli to możliwe zrezygnuj z hipermarketów na rzecz małych lokalnych dostawców

Małe sklepiki lub targi warzywne pozwolą Ci zaopatrzyć się w zdrowe i świeże produkty sezonowe wysokiej jakości, często prosto od producentów.

6. Planuj swój jadłospis z wyprzedzeniem i gotuj większe porcje

Planowanie posiłków to ważny element zdrowej diety. Nie tylko możesz dzięki temu sporządzić listę potrzebnych produktów na cały tydzień, a co za tym idzie ograniczyć wizyty w sklepie i zaoszczędzić czas, ale też unikniesz spożywania gotowych dań lub produktów wysokoprzetworzonych. Gotuj większe porcje, które wystarczą na dwa dni – dzięki temu oszczędzisz czas i będziesz mieć gotowe jedzenie np. po powrocie z treningu, kiedy nie zawsze ma się ochotę na stanie w kuchni.

7. Wprowadzaj drobne zmiany na rzecz znaczących efektów

Zamiast ryżu białego wybierz brązowy lub dziki, zastąp majonez domowym sosem jogurtowo-czosnkowym, przestaw się na pełnoziarniste makarony i pieczywo. Małymi krokami możesz wprowadzić wielkie zmiany!

PrintFriendly
Wpis opublikowany w kategoriach . Dodaj do ulubionych link.

Leave a Reply

2 Comments on "Jak poprawić jakość swojej diety?"


Guest
Małgorzata
24/07/2015

Przydatne porady – niby każdy je zna ale co chwilę musimy sobie je przypominać i co ważniejsze wprowadzić w życie :)

Author

Dziękuję i oczywiście trzymam kciuki za pozytywne zmiany :)